Pitääkö liiketoimintaa aina kehittää?

Lähes absurdi kysymys, jota moni yrittäjä tuntuu silti toistuvasti pohtivan. Jospa löytyisi sittenkin jostain pikavoittoja näppärillä ideoilla ja kovalla myynnillä. Miksi kehitystyö nähdään usein ylimääräisenä kuluna ja kasvun vaatimat investoinnit riskinä? Mistä tämä epävarmuus kumpuaa?

  1. Nopeutuva ja kompleksi liiketoimintaympäristö pelottaa. Pitkää tyyntä markkinaa ei ole enää millään alalla. Moni liiketoiminta muuttaa muotoaan ja uuden tartuntapinnan löytäminen asiakkaisiin on työlästä. Pitää hallita useita erilaisia markkinointi- ja jakelukanavia, sekoittaa tuotteita ja palveluita, hyödyntää digitaalisia työkaluja ja seurata lukuisia nopean muutoksen indikaattoreita. Ei ihme, jos yrittäjiä huimaa välistä.
  2. Omin voimin yritetään aivan liian pitkälle. Kun osaaminen loppuu, kehitysasiat puuroutuvat ja hankkeet kuihtuvat. Osaamisvajeen seurauksena myös näkemys jää kapeaksi. On vaikea päättää, mihin ja missä järjestyksessä yrityksen kannattaa satsata.
  3. Ei tunneta riittävästi kilpailutilannetta. Kilpailijat tunnetaan vain yleisellä tasolla. Millä ominaisuuksilla he menestyvät? Ketä kaikkia vastaan oikeasti kilpaillaan? Jos et tunne tarkkaan mille ja kenelle häviät, et osaa kehittää parempaa. Sama pätee asiakkaiden odotuksiin.
  4. Kehityksen esteet. Aina löytyy joku varasto, tuotantolinja, kiinteistö, sidoshenkilö, asiakas tai muu ”tekosyy”, jonka vuoksi kehitystoimia ei saada käyntiin. Todellisuudessa tilanne on usein päinvastainen. Tarttumalla rivakasti kehittämiseen, uudistumista jarrutavat ongelmatkin ratkeavat tulosten myötä nopeammin.
  5. Ei ole vara kehittää. Moni yritys taantuu huomaamattaan. Tulosta kannatellaan kustannussäästöillä aivan liian pitkälle. Ei liiketoiminnan kehittäminen ole välttämättä niin kallista. Digitalisaatio luo uusia työkaluja ja palveluita, joiden avulla yritys voi kehittää toimintaansa ketterästi ja kohtuullisin kustannuksin. Enää ei tarvitse investoida ohjelmistoon vaan voi ostaa palvelun, tuotekehityksen sijasta valikoiman ja tehtaan sijasta hankintaputken.

Yritys luo kysyntää ja vastaa kilpailuun kehittymällä. Vastavirtaan pitää soutaa pysyäkseen paikoillaan, mutta myötävirtaan muutama reipas soutuliike vie jo edelle. Kannattaa miettiä, kumpaa yritys tekee?

Avain epävarmuuden ylittämiseen on strateginen suunnittelu. Sen avulla yritys osaa ja uskaltaa ottaa merkittäviä kehitysaskelia. Ei tarvita romaania vaan 3 + 3 + 3 riittää. Tunnista liiketoiminnan kannalta kolme merkittävintä kehitystrendiä, kolme tärkeintä menestystekijää ja määritä kolme kriittistä kehitystoimenpidettä. Suunnittele projektit hyvin, aseta niille realistinen aikataulu ja anna palaa. Päivitä näkymä kerran vuodessa ja varmista oikea suunta mittaamalla tuloksia.

Taustalla voi askarrella kaikenlaista, mutta kilpailukyvyn kannalta kriittisen kehityksen pitää edetä määrätietoisesti. Hyvin kirjattu strategia on yrityksen kompassi, jolla otetaan suuntaa ja vältetään päätösten turha arpominen.

Ismo Roponen

Portfolio House Oy

0 kommentit

Kommentoi

Haluatko osallistua keskusteluun?
Kommentoi vapaasti!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *