Yksinkertaisetkin tuoteuudistukset ovat joskus yrityksille ikuisuushankkeita. Hankkeen dynamiikka saattaa kariutua jo alkumetreillä turhaan varovaisuuteen ja epäröintiin. Seuraavassa viisi vinkkiä dynaamiseen tuoteuudistukseen.

  1. Ohita pelko, jahkailu ja epävarmuus

Nuo kolme asiaa ovat myrkkyä uudistuksille ja niiden menestykselle. Kun vastuuhenkilöt leipovat ja epäröivät, myös muu organisaatio pelaa varman päälle. Kukaan ei silloin mene boxin ulkopuolelle etsimään innovaatioita tai haastamaan kilpailijoita. Projektien moodiksi ei muodostu uuden lisäarvon tavoittelu vaan varmuuskopiointi. Menestykselliset tulokset syntyvät innolla ja kannustuksella eivätkä epäilyllä ja pelolla. Into syntyy uudesta ja kannustaa voi kun on selkeä päämäärä.

  1. Tunnista toimintaympäristö

Keinona epävarmuuden voittamiseen on toimintaympäristön tuntemus. Sen muutokset ovat pääteltävissä ja tarpeet voidaan tutkia. Kun myllyssä on dataa ja tietoa, lähtökohdat ja muutosajurit voidaan pukea selkeiksi tavoitteiksi uudistumiselle. Tavoitteita vastaan on helpompi asettaa oikeat kysymykset ja suunnata katse kriittisiin muuttujiin. Esimerkkinä voi mainita vaikka ympäristötietoisuuden vaikutuksen ostokäyttäytymiseen. Moni vanha tuoteryhmä kokee kylmät ellei uudistuksissa huomioida asiakkiaden tietoisuuden kasvua ja vaikuttamishalua.

  1. Ideoi, konseptoi ja testaa

Tuotteiden uudistaminen on pelottavaa ellei onnistumisesta ole mitään takeita. Taustatiedoilla on merkittävä rooli, mutta kehitystyön tulokset vaihtelevat. Sen vuoksi tuloksia pitää jumpata aktiivisesti läpi projektin. Tuota runsaasti ideoita, muodosta parhaista laadukkaat konseptit ja testaa riittävän laajasti. Konseptointi on tehokas tapa luoda yhteinen näkemys tavoitteista tuottajan ja kohderyhmän välille. Sen avulla voidaan myös testata tuotteet ja palvelut ilman investointeja.

  1. Panosta tuoteuudistuksiin

Tuoteuudistuksiin suhtaudutaan liian usein tavoitteellisena aikajatkumona eikä tuottavana prosessina. Homma laitetaan ns. tulille, mutta laadulliset mittarit ja tulosten johtaminen unohdetaan. Jos et suunnittele ja johda hanketta kunnolla, et halua varmistua tuloksista. Eikä kehityksen johtaminen pelkästään riitä. Muutokseen pitää valmentaa oma henkilöstö, sidosryhmät ja asiakkaat. Panosta kyvykkyyteen, osaamiseen ja kiinnostukseen. Johda prosessia, kustannuksia ja tuloksia.

  1. Myy idea, rahasta ratkaisu

Nopeasti kehittyvässä liiketoimintaympäristössä yrityksillä ei ole aikaa ”hieroa” tuotepäivityksiä markkinoille vaan on liikuttava nopeasti. Myynti ei ala lanseerauksesta vaan dynaamiset toimijat aloittavat sen jo kauan aiemmin.

Kun ei ole valmista tuotetta, pitää myydä idea tulevasta. Hyvin lanseerattu idea on aihio, joka herättää asiakkaan tarpeen. Kun tuote aikanaan valmistuu, asiakas kokee ostavansa ratkaisun, jonka tarvetta hän ei aiemmin edes tiedostanut.

 

Ismo Roponen

Portfolio House Oy

0 kommentit

Kommentoi

Haluatko osallistua keskusteluun?
Kommentoi vapaasti!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *